Krótko o czytaniu ze zrozumieniem

W dzisiejszych czasach duże problemy sprawia dzieciom czytanie ze zrozumieniem. Ogromna liczba „rozpraszaczy” wokoło wpływa na mniejsze skupienie i koncentrację dzieci. Z tego powodu edukacja wczesnoszkolna skupia się na tym, aby rozwinąć w dzieciach cechy wspomagające uważność.

Jakie teksty są trudne do zrozumienia?
Trudny tekst, a zatem tekst który często pojawia się na testach z czytania ze zrozumieniem to tekst, który:
– zawiera długie, złożone zdania,
– zawiera dużą ilością informacji,
– pojawiają się w nim abstrakcyjne pojęcia oraz trudne wyrazy,
– jest graficznie zbity,
– jest obszerny i długi.

Jak czytać, by rozumieć?
Do przeczytania tekstu ze zrozumieniem wystarczą trzy podstawowe kroki: wstępne rozpoznanie całości, czytanie właściwe oraz synteza zdobytej wiedzy. Każdy z tych etapów jest niezmiernie istotny dla zrozumienia czytanego tekstu. Warto też przy czytaniu wspomóc się następującymi pytaniami: Po co czytasz ten tekst? O czym jest ten tekst? Co da ci przeczytanie tego tekstu?

Jak ćwiczyć czytanie ze zrozumieniem?
Aby poprawić umiejętność czytania ze zrozumieniem należy przede wszystkim dużo czytać, próbując zadawać sobie wspomniane pytania, które pomogą zrozumieć tekst. Warto również ćwiczyć i rozwijać abstrakcyjne myślenie oraz zapamiętywanie. Pomogą w tym różnego rodzaju gry edukacyjne oraz np. gra w szachy. Poprawę pozorności przynoszą również gry zespołowe takie jak koszykówka, czy piłka nożna.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii i oznaczony tagami . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *